• Moha a Facebookon
  • twitter
  • Rovat rss


A magyar srác, akinek remixeiért Dub FX is odavolt

Berlinben állítólag minden harmadik srác techno DJ-nek tartja magát, de a budapesti éjszaka is tele van zenei tehetségekkel. Koczák Péter, vagyis Mongoose saját zenéket ír és éppen első albuma megjelenése előtt áll. Kálmán Gábor, vagyis BBO pedig rendületlenül adja a bíteket a talpak alá, mixei Londonig is eljutottak. •

interjú / elektronikus / zene / buli

2011.07.26.

írta/forrás
Balkányi Nóra

Koczák Petya Pátyon cseperedett, falta a kolbászt és azt gondolta, egyszer szakács lesz belőle. Múltak az évek, jött a Lauder gimi és az érettségi, majd az érdeklődését nem igazán lekötő főiskola. Mindeközben egyre komolyabban kezdte foglalkoztatni a zene, Mongoose néven elkezdte gyártani saját glitch hop számait. Nyert nemzetközi remixversenyt, Dub FX kommentben gratulált neki saját számának átiratához és július végén jön ki az első, We Drink Palinka című albuma, mely olyan közreműködőkkel készült, mint a Tits & Clits, CAde vagy a már emlegetett Dub FX.

Kálmán Gábor gyerekként mérlegképes könyvelőnek készült, az énekórákon szorgalmasan furulyázta a Jó reggelt kívánok dallamos verzióját, majd jött a zeneiskola és ezzel a gitározás. A Trefort Ágoston Gyakorlógimnáziumban megvolt a kötelező iskolai banda, az érettségi után a mérnöki informatika, amit leváltott a gazdálkodás–menedzsment a Corvinuson. Ekkor már Mongoose-zal közösen fúziós zenei alapokra helyezve megcsinálták az Analog Kontrolt, ahol az elektronikus zenei alapokat Petya adta. Gábor, vagyis BBO házibulikon, illegál partikon táncoltat, tavaly pedig a Parov Stelar előtt DJ-zett a téli Fridge Fesztiválon.

Moha: Petya, mikor vált számodra a zene komoly dologgá?

Mongoose: Amikor elkezdtem igazán zenét hallgatni. Akkor még nem tudtam, hogy ez lesz belőle. Szerintem zenével foglalkozni az egyik legelemibb dolog, muszáj. A zenealkotásnak pedig egy jelentős része az, hogy hallgatsz. Három éve, mikor megvettem az első olyan cuccomat, amin lehetett zenét írni, talán akkor kezdődött. Még csak hangszeren sem játszottam előtte.

Moha: És később tanultál játszani valahol?

Mongoose: Amit csinálok, annak a nagyobb részét autodidakta módon szedtem fel, de később igen, elkezdtem hivatalosan is zenével foglalkozni. Zongorán az alapokat pont annyira tanultam meg, hogy menjen, amit csinálok. Utána jártam egy imPro School nevű helyre, az is nagyon sokat segített. Így szépen lassan eljutottunk odáig, ami most van.

Moha: Mit tanultál pontosan az imPróban?

Mongoose: Az imPro – vagyis „I am pro” – egy elektronikus zenei oktatásra specializálódott képzés. Államilag akkreditált papírt nem ad, viszont olyan tudást lehet itt elsajátítani, ami bőven felér mindenféle hivatalos irattal. Az egész szakmáról, gyakorlati dolgokról, a zeneipar működéséről is tanultunk, szóval ez egy jó cucc. Esti tagozaton végeztem, hetente két alkalommal jártam be. Négy hónapig tartott, ezalatt több kisebb és egy fő vizsgamunkát kellett csinálnunk, elég intenzív képzés. Életem egyik legjobb befektetése volt, minden túlzás nélkül.

Moha: Vannak még másmilyen, az imPróhoz hasonló iskolák? Mostanában sokat hallani például a Redbull Music Academyről.

Mongoose: Hallottam egyéb iskolákról ilyet-olyat itthon, de ezeket nem ismerem közelebbről, pletykákra pedig nem szívesen hivatkoznék. Külföldön persze jóval több a lehetőség, például több magánegyetem-hálózat is foglalkozik producer- vagy elektronikus zeneiproducer-képzéssel (pl. a londoni Sae Institute és a Point Blank). Ezek iszonyatosan sok pénzbe kerülnek. A Redbull Music Academyre idén másodjára próbáltam meg bekerülni, de sajnos 3500 jelentkező közül nem jutottam be a legjobb 60-ba. A Redbull nem igazán iskola, nem az effektív oktatás a célja (mivel csak 4 napig tart), hanem hogy olyan élményekkel lássa el a résztvevőket, amiből égész életükre inspirációt nyerhetnek. Éppen ezért a felvételin jóval több szempontot figyelnek annál, mint hogy például milyen technikai képzettséggel rendelkezik valaki. Egyenlő arányban számít a zenék minősége, a vízió a jövőt illetően, kooperációs képesség és persze ott van az is, hogy mindenről meg is győzd a felvételiztetőket. Amellett, hogy a többi elvárás sem egyszerű, ezzel az utolsóval akadt a legtöbb problémám.

Moha: Amikor zenéltek, tulajdonképpen mi a munkátok?

BBO: Amit Petyával csinálunk, az igazából két szakma, csak nagyon gyakran egyszerre foglalkozik vele egy ember és összemossák a fogalmakat. Petya elsősorban producer, zenéket ír. Úgy kell elképzelni, mint egy zeneszerzőt, akinek az összes hangszere a sajátja és mindenen játszik. Én pedig főleg azzal foglalkozom, hogy mások által megírt zenéket keverek, ami egy teljesen más dolog. Ha úgy vesszük, én a szórakoztatóiparban vagyok, ő pedig a zeneiparban. Nálam is egyre inkább előtérbe kerülnek a saját zenék, de egyéb tevékenységek mellett – mint például az egyetem – nincsen annyira időm rá.

Moha: Mi volt az első siker, ami megerősített benneteket abban, hogy ez az, amit szeretnétek csinálni?

BBO: Talán az első sikereim azok voltak, amikor két-három barátom egy házibulin elmosolyodott, amikor felraktam egy számot. A legelképesztőbb fellépésem eddig a Fridge Fesztiválon volt, ahol a Parov Stelar előtt játszottam. Egy nappal előtte hívtak fel, hogy „Na, akkor ráérsz holnap este?”. Persze, hogy ráérek. Mondtam is nekik, hogy a titkárnőmmel lehet egyeztetni.

Mongoose: A legelső sikerem, ami azért elég óriási, hogy csináltam Dub FX-nek egy remixet és ő teljesen el volt ájulva, ezt kommentben is megfogalmazta. Ez egy olyan fordulópont volt, ami arra ösztönzött engem, hogy igen, ezt kell és ezt is fogom csinálni.

Moha: Nemsokára megjelenik az első albumod, a We Drink Palinka. A Facebook-oldaladon azt olvashatjuk, hogy Dub FX is közreműködik a lemezen. Ez mit jelent pontosan?

Mongoose: Hogy együtt dolgoztunk számokon. Dub FX énekel, a másik két közreműködő közül CAde rappel, Tits & Clits pedig instrumentális zenét készített velem.

Moha: Mi a cél?

Mongoose: Hogy a szórakoztatóiparban úgy helyezkedjem el, hogy az nekem is kifizetődő legyen. Nyilván nem a zeneírásra gondolok, mert abból nem lehet megélni.

Moha: Itthon nem, vagy amúgy sem?

Mongoose: Amúgy sem, sehol sem. Jó, olyanok, mint Prodigy vagy David Guetta nyilván jól keresnek a zeneeladásból.

BBO: De ők is inkább a brandből élnek.

Mongoose: Igen, pontosan. Én ezért szeretnék még fellépni sokat, ahogyan Gábor teszi, nekem muszáj a DJ-zést is csinálnom, pedig nincs nagyon az ínyemre. Nem szeretem más zenéjét játszani, de a sajátomra nem mulatnak az emberek. Még.

BBO: Én például játszom az ő számait és nálam mulatnak rá.

Mongoose: Akkor lehet, hogy én rosszul adom elő őket. (nevet)

Moha: Mennyire számoltok azzal, hogy később ebből éljetek?


Mongoose: Mivel számomra ez az A terv, ezért ez lesz a főállásom, nem kiegészítés. Emellett még fogok olyan dolgokat is csinálni, amik nem csak közvetve kapcsolódnak a zeneíráshoz, DJ-zéshez. Indul egy vállalkozás is szeptemberben, de erről még nem beszélnék, majd megtudod te is időben.

BBO: Számomra ez inkább azt jelenti, hogy diákmunkának az órabér elég jó. Amúgy abszolút rendezvényfüggő – mekkora a hely, satöbbi –, hogy mennyit lehet keresni.

Moha: Hol a legjobb fellépni?
 
Mongoose: Ahol várnak. Olyan helyen jó játszani, ahol van közönség és táncolnak az emberek. Nekem aztán ezentúl teljesen mindegy, hogy hol.

BBO: Házibuli, illegál parti. A DJ-fellépéseimnek két fajtája van – az egyik egy buli, ahol alkalmazottként én szolgáltatom a zenét. Akkor gyakorlatilag a Rádió 1-es slágerektől kezdve bármit lejátszom, amire mozognak az emberek. A másik az, amikor kifejezetten miattam jönnek és akkor a saját zenéimre kíváncsiak – ez sajnos egyelőre a ritkább. Azokat a bulikat szeretem, ahol a közönség zenei ízlése legalább halvány átfedésben van az enyémmel.

Moha: Ti kit hallgattok legszívesebben?

BBO: A Stanton Warriorst, nemrég jött ki az új lemezük és nagyon jó lett, imádom. Ők a breakbeat nagy öregjei. A kocsiban pedig Mongoose szól mindig.

Mongoose: Nálam az abszolút kedvenc a Glitch Mob nevű formáció.

Moha: Hogyan dolgoztok legkönnyebben? Nyugalom, csend, csak ti és a gép?

Mongoose: Igen, sajnos ez máshogy nem megy. Ezt Moby fogalmazta meg baromi jól: „Hiába, az ilyen elektronikus zenei megaistenek – ők kockák.” Akkor is, ha megpróbálják elhitetni az emberekkel, hogy jó arcok. Megszállottnak kell lenned hozzá, ez a menőséggel nem nagyon egyeztethető össze.

Moha: Hogyan lehet érvényesülni a sok önjelölt DJ között? Érdemes versenyezni?


BBO: Az a baj, hogy Magyarországon ez jóval kevésbé van kitalálva, mint máshol. Európában amikor egy nagy fellépő zenél valahol, akkor például kiadják a warmup időszakot egy mixversenyre. Aztán vagy a Facebook-like-ok, vagy egy zsűri döntése alapján kerül ki az a DJ, aki előtte vagy utána fog majd játszani. Nyugat-Európában ez egy nagyon jó lehetőség arra, hogy az ember felkerüljön komolyabb bulikba. Itthon sajnos inkább attól függ, hogy kiket ismersz. Ha szerencséd van, akkor egy buliban meghall valaki, aztán ajánlanak egymásnak a szervezők.

Mongoose: Vannak gyűjtőoldalak a neten, ahol olyan zenekarok is meghirdetnek remixversenyeket, amelyeket szeretek. Sávonként odaadják a zenét – dob, ének, basszus, satöbbi –, és akkor ezt neked újra kell gondolnod. Ilyen a Find Remix vagy az Indaba Music is – de ez elég limitált, mert itt csak három eseményen vehetsz részt egy évben. Amúgy ott kell lenni a bulikban. Ez pedig kemény munka és komoly időbefektetés, nem mindig a szórakozásról szól: ismerkedés, beszélgetés, megfigyelés. Szerintem kevésbé múlik a szerencsén.

Moha: Melyik az a műfaj, ami igazán versenyképes ebben a szakmában? A csak populáris zenét játszókhoz képest milyen lehetőségeid vannak?

Mongoose: Én nem nagyon voltam az undergroundon kívül, de szerintem a legkönnyebben és leggyorsabban a 4/4-es zenékkel (house, techno) vagy mostanában dubsteppel lehet sikereket elérni. Viszont pont amiatt, hogy a legtöbben ezzel  próbálkoznak, továbblépni is sokkal nehezebb innen, mint egy kevésbé konvencionális műfajból. Az utóbbiban hosszú távra érdemes tervezni, mert nagyon sok befektetett időt igényel.

The Qemists – Take It Back (official remix) by Mongoose

Mongoose nyertes remixe az Indaba versenyéről


Moha: Mennyire vonz benneteket a külföldi munka?

BBO: Volt olyan, hogy Londonban a neten meghallgatták egy mixemet és írtak, hogy ha esetleg turnézom majd Európában, akkor álljak meg náluk. Mondtam, hogy ilyen nem lesz még egy darabig, de Londonban mindenképp megállok majd. (nevet) Ugyanakkor Budapest zenei hatásokban sokkal gazdagabb, mint más európai nagyvárosok, beleértve Londont vagy Párizst is. Ezt a fajta zenei sokszínűséget nem találod meg máshol. Berlinben sincsen kedd este Balkán zenei koncert vagy népzene, táncházak – minden van Magyarországon, amire szükség lehet. Talán az egyetlen, ami hiányzik, az az üzleti érzék – engem is átvertek már, kevesebbet vagy egyáltalán nem akartak fizetni.

Mongoose: Engem nem vonz annyira a külföld. Az elektronikus zenei pályán most ugyanolyan esélyeim vannak, mint bárki másnak bárhol máshol. Maximum annyi lehet az egyedüli hátrány, hogy drágábbak a felszerelések itthon.

Moha: Annyira drágák, hogy nem is engedheti meg magának bárki? Mi kell az induláshoz?

Mongoose: Nem kell zseninek lenned. Csak kell egy program, amivel el tudod kezdeni és a kreativitás. Tényleg ezen múlik. Nekem sem voltak drága cuccaim, amikor kezdtem. Még most sem dolgozom olyanokkal, amikre rá lehetne fogni, hogy ezért megy jobban. Amire érdemes költeni, az a program, amin írsz. Meg kell venned, nem szabad letölteni – engem hagyott ott már buli közepén egy ilyen.

Moha: Mi lenne számotokra az álommunka?


Mongoose: Los Angelesben lennék stúdióvezető.

BBO: Én az Avalonban szeretnék rezidens lenni, ez egy hollywoodi prémium szórakozóhely. Különösebben nagy terveink nincsenek.

Moha: Mit fűznétek még hozzá a magyar egyetemistákra gondolva?

BBO: Szeretjük a Moha magazint, mindig ezt olvassuk. Komolyan, mindenkit buzdítok rá, hogy azért, mert szereti a zenét, ne legyen DJ. Jóval több energiát kell befektetni, mint az ember gondolná. Azok az emberek, akik önsztárolást és magamutogatást látnak a DJ-zésben, azok rontják a szakma hírnevét és megnehezítik a lehetőségeket. Ezt komolyan át kell gondolni.

Dub FX Official Mongoose Remixes by Mongoose

Fotó

Pont Ott Parti - ArcokRomani Deisgn divatbemutató Szépművészeti MúzeumKülker Gólyatábor 2011. BalatonlelleCareer power bitchELTE-ÁJK Gólyatábor 2011 GyöngyösSzépségkirálylányRomani Divatbemutató szeptember 21.Paintball