• Moha a Facebookon
  • twitter
  • Rovat rss


Megszűnik a Gödör!

Január 17-én váratlanul közölte a kormány: az Erzsébet téri Kulturális Központba és Parkba, a Gödör helyére új vendéglátói létesítményt alakítanak ki. A Gödör új programszervezője Muraközy Péter, Navracsics Tibor régi barátja. A vezetőség tagjai sajtótájékoztatót tartottak arról, mi lesz a Gödör sorsa. •

gödör klub / erzsébet tér / budapest / sziget / design / pályázat / döntés / zene / szórakozóhely / szórakoztatóipar / államilag

2012.01.21.

írta/forrás
Facsády Orsolya

December 30-án, amikor utoljára tárgyalt Filep Ákos, a Gödör Klub vezetője a döntéshozókkal semmi jel nem utalt arra, hogy a jelenlegi üzemeltető január 31-ig tartó szerződését nem hosszabítják meg. Sőt a Közigazgatási Minisztérium alá tartozó Design Terminállal még közös kommunikációt is terveztek. Ez nem történt meg. A január 17-én megrendezett sajtótájékoztatóra – ami az Erzsébet téri Kulturális Központ és Park jövőjéről szólt – már nem hívták meg az érintetteket. Másfél órával korábban pedig közölték velük, két hét múlva el kell hagyniuk a területet. A hír nem csupán azért furcsa, mert Filep Ákos, a klub ügyvezető igazgatója, részt vett a 2012-től 2014-ig tervezett beruházás előkészítésében, hanem mert már többször a döntéshozók tudomására hozták, egy esetleges váltás következtében három hónap levonulási időre van szükségük.

Az Erzsébet téri Kulturális központtal kapcsolatban három dolog fontos. Ezeket, Filep szerint, világosan szét kell tudni választani. Az első a beruházás. 2000-től 2002-ig lezajlott már egy szakasz, és az elkövetkező két évben is számítani lehet majd egyre. A Gödör Klubot üzemeltető UNI-CO Kft. idén januártól, egészen az új programok kivitelezési határidejéig működött volna együtt Fürjes Balázzsal, a budapesti beruházások kormánybiztosával, zökkenőmentes üzemeltetés garanciája mellett.

A második a vagyonkezelés és az épületüzemeltetés, amit jelenleg az Oktatási Minisztérium utódai, a NEFMI munkatársai végeznek. Feladatuk hamarosan átkerül a KIM VK-hoz, azaz a Közigazgatási Minisztérium Vagyonkezelőjéhez. A harmadik, pedig a programszervezés. A kulturális tárca a Design Terminálnak adta át a jogot, aki meg a Gödröt bízta meg a további üzemeltetéssel, változatlan tartalommal.

Ez a szerződés jár le január 31-én. Február 1-től pedig Muraközy Péter veszi át a Gödör programszervezését. A sajtótájékoztatón szóba került Navracsics Tibor miniszterelnök-helyettes és Muraközy régóta tartó baráti viszonya – ami az azonos szülővárosi, veszprémi múltból adódik. Hunyadi Réka, a Gödör Klub zöld programokért felelős vezetőjének véleménye alapján, ha egy ilyen szituációban ismeretségek derülnek ki, még inkább be kellene tartani az előírt törvényeket. A Gödör Klub lecserélése csak pályázat útján lenne jogszerű, így a döntéshozatali eljárás teljes egészében etikátlannak mondható.

A képen (balról jobbra): Máté Péter, Filep Ákos, Maróti Dániel, Hunyadi Réka

Az Erzsébet tér és a Gödör Klub közös múltja

A Gödör ezideáig állami helyként, önkormányzati kontroll alatt, non-profit módon működött. A szórakozóhely kulisszái mögött két kassza létezik. A kulturális tárca állja az ingatlan költségeit, mint a rezsi, a 12 ezer négyzetméternyi parkfenntartás, a közvilágítás és a többi. Ezzel szemben az építési iroda teremti elő a szórakozóhely bevételeit, amit negyedéves elszámolással el is költ.

De maga az Erzsébet tér és a Gödör sokkal többe kerül az adófizetőknek. Filep Ákos, aki szakmáját tekintve építész, elmondta, hogy jelen pillanatban tíz milliárd forint adófizetői pénz van az Erzsébet téri Kulturális Központba fektetve. Kétmilliárdot költöttek a Design Terminálra, 1,2-t a kivitelezésre, 800 milliót a buszpályaudvar kiköltöztetésére, kétmilliárdot a Nemzeti Színházra. Hárommilliárdot vezényelt le a Gödör, egymilliárd a bakkamat és ehhez jön a mostani befektetésekre szánt kétmilliárd. Így jogos Filep aggodalma: „Elvárom úgy, mint aki 12 éve ezzel foglalkozik, és elvárom úgy, mint budapesti polgár, hogy ennek tudatában a döntések megfontoltak és felelősségteljesek legyenek.” Szerinte, a sajnálkozóknak (akik bűntudattál járulnak elé) nem lenne muszáj az utasítások miatt saját elveikkel ellentétes dolgokat végezni, le is mondhatnának.

2005-ben a Főváros a PECSA-hoz akarta csatolni a Gödröt. Szinte ugyanolyan tárgyalások zajlottak le, mint most. Például vita volt akkor is a névvel, ami mindig az UNI-CO építész iroda bejegyzett szellemi tulajdona volt. A sajtótájékoztatón felmerült még a Sziget – Gödör ellentét. A tervek szerint a Sziget Fesztivál (ami alá a VOLT és a Balaton Sound is tartozik) vendéglátó-nagykereskedelmi cége jön februártól az Erzsébet térre, övék lesz a büfé. A Gödör stábja nem érti, miért nem fog inkább össze a fővárosi szórakoztatóipar ahelyett, hogy hátba döfnék egymást. Muraközy Péter egy korábbi, haragot gerjesztő beszédében elhangzott, hogy az új helyen erősebb lesz majd az elektronikus élőzene, és leporolja a Gödör Klub programjairól a port. Ez a kijelentés nemcsak sértő a stábtagok számára, hanem bántó is, mert a klub kulturális programkínálata nemzetközileg elismert. A Gödrös csapatot a zene progresszív oldala érdekelte. Filep szerint, a Gödör eddigi 800 könnyűzenei koncertje egyfelől hagyományőrzést teremtett, másfelől nyitottságot biztosított az amatőr zenekarok felé. „Lehet ebből egy trendi szórakozóhelyet csinálni (…), de mindig a részletekben és az arányokban van a lényeg.” – jelenti ki az igazgató, aki momentán épp raktárt keres, és mindent megtesz, hogy 80 dolgozója február 1-től ne kerüljön az utcára.

Filep Ákos: "a Gödör Klub arról szól, ami a két koncert között van"

Január 23-án reggel 10-12 teherautóval fog távozni a szórakozóhely eddigi, jól megszokott telephelyéről. „Azt hiszem, hogy most azt várják tőlünk a fenti hatalmak, hogy tudomásul vegyük, elvégeztetett, és illő megadással, türelemmel, bölcsességgel (…) vonjuk le a következtetéseket.” – spekulál Máté Péter művészeti vezető. Feltehetőleg nem szűnik meg a Gödör, csupán új otthon után néz. Alternatívák vannak, mivel a csapat nem akarja abbahagyni, de Filep szerint nehéz lesz még egy olyan agórát találni, amit össze lehet kötni az eddig kialakult összművészeti, szórakoztató működéssel. Egy biztos. Szeretnék a logójukat mielőbb feltenni valahova. Cinikusan ugyan, de azt sem bánnák, ha Navracsicsról, vagy Gyál András Levente közigazgatási államtitkárról neveznék el az új kulturális központot, ahogyan Párizsban a felvonulási épületet Pompidou-ról, a francia értelmiségi réteg tiltakozására. A Gödör Klub esetében is felmerült, miért nem tüntet a zenész társadalom, miért nem mennek az utcára a civilek. Maróti Dániel, a zenei programok vezetője azt kéri, ne legyen semmiféle ilyen akció, mivel a velük történt dolgok teljesen értelmetlenek, felesleges hadba szállni miattuk. „Szomorúan, de tudomásul kell vennünk, hogy a helyet el kell hagyni” – mondja Maróti, akinek állítása alapján a szellemi tulajdon ellopása történik éppen. Úgy véli, olyan kezek birtokolják majd, akiknek semmi köze a hely eddig elért sikereihez. „Együtt hoztuk létre a művészekkel, a közönséggel, és így lett ebből az aluljáró szintű helyből egy olyan hely, ami ma a Gödör Klub.” – nyilatkozza. Ezt követően pedig beharangozza a január 29-én és 30-án búcsúbuliként tartandó Víg Végnapjaink Fesztivált, ami kapcsán egy utolsót bulizhatunk majd az erzsébet téri Gödörben.

A képen: Muraközy Péter és Váradi Júlia (Klubrádió)

A Gödör helyén pedig

Muraközy Péter új programszervezőként kijelentette: „a hely továbbra is az élőzene fellegvára lesz”. Felszólalásában kifejtette, ő onnantól kezdve került ide, hogy itt egy „üres ház” várta. Arra kérte a felháborodott tömeget, várjanak pár hónapot, és csak utána ítéljenek. Megbízatása hat hónapra szól, amíg az építkezések tartanak, utána, ha minden jól megy, pályázatot írnak ki a pozíció betöltésére. Filep Ákos elárulta, őt a kilenc év alatt egy és három hónapos periódusokra szerződtették, komoly pénzügyi tervet kérve tőle mindig. Muraközy szakmai hozzáértését (amelybe a Sziget, a VOLT és a Sound programigazgatói, valamit a Veszprémi Utcazene Fesztivál főszervezői tapasztalatai tartoznak) a jelenlévők közül senki nem vonta kétségbe. Ő maga szakmai kihívásnak tekinti a feladatot. Máté Péter úgy látja, ezt a helyzetet nem ő teremtette, csak elvállalta a részvételt benne. „Az az érzésem, hogy néhány kérdést úgy tettünk fel Muraközy úrnak, hogy nem neki kellett volna feltenni, de akinek fel akarjuk tenni, az sajnos nincs itt.” – foglal állást, utalva Englert Róbert új üzemeltetési igazgatóra és a hatalmi erőkre egyaránt.

Fotó

Fridge Fesztivál 2011VizsgadivatKendermajálisHarmadik típusú fesztiválnyárKendoCareer power bitchY-generációERASMUSMAN