• Moha a Facebookon
  • twitter
  • Rovat rss


Dionüszosztól az orgiákon át Zilai bormámoráig

Képzeljünk magunk elé egy könyvet, amelyik pont akkora, hogy egy bortartós ajándékzacskóban, valami drága palack mellett kényelmesen elfér. Elegánsan tördelt, filozófiai tartalommal megtöltött. És a tételmondata szerint a bor élvezete a kultúra és a szerelem része. •

Zilai / könyv / bor / kritika / vallás / tudomány / művészet / alkohol / filozófia / kultúra

2011.11.14.

írta/forrás
Facsády Orsolya

A bor gasztronómiai megközelítése

Ifj. Zilai János 2011-ben, a Mezőgazda Kiadó által megjelent gasztronómiai könyve a borról szól, borelemzéseket, borkritikákat találunk benne. A szerző minden fejezet kezdetén egy újabb üveggel ül neki az írásnak, ajánlva ezzel az adott fajtát az olvasónak. Megismerkedhetünk az ország szinte összes bortermelő vidékének nevezetességeivel: a szekszárdi kékfrankossal, a budai Irsai Olivérrel, a badacsonyi szürkebaráttal, a somlói furminttal, a gyöngyösi rozéval, az egri bikavérrel, a tokaji aszúval és a villányi cabernet franc-nal is. Zilai, akárcsak Hamvas Béla (A bor filozófiájában) jelzővel illeti a különböző típusokat, azok zamata, illata, összetétele és hatása alapján.

Hogy kinek szól valójában ez a könyv, arra maga a szerző válaszol bevezetőjében. „A mű címzettje (...) egy »ideális olvasó« nem pedig a filozófusok, sem a borászok, még kevésbé a filozófus borászok.” Szerinte lényeges dolog a sorok megértéséhez a bor szeretete, akárcsak az irodalomhoz és a festményekhez való vonzódás.

A bor kultúr- és művészettörténeti megközelítése

A filozófiai műveltséggel rendelkező ügyvéd könyve sokkal inkább esszéjellegű, mint szakmai. Az olvasmány fejezeteiben találkozhatunk Shakespeare-, Dante- és Babits-idézetekkel, bordalokra bukkanhatunk és a Devecseri Gábor fordította Homérosz-sorok is szembetűnnek. Az írást lezáró szöveggyűjtemény ugyanolyan precíz kutatási munkára vall, mint a könyv elején található, fekete lapokra nyomtatott képtár, amiben az író a különböző korok és stílusok festészetében, grafikai ábrázolásaiban mutatja be a borkultúra változásait. A galéria után található fejezetek illusztrációjaként kerülnek elő például a különféle Bacchus-, görög mitológiai isten-, és Jézus-ábrázolások. A vallásos ábrázolások mellett persze a világi képeknél is fellelhetőek az üres vagy félig teli üvegek a festményeken, Szinyei Merse Pál híres Majális című képén éppúgy, mint Renoir Evezősök reggelijén. Zilai szerint a bor az a mértékkel fogyasztandó isteni ital, amely emberi erők felszabadítására képes, és ami előhozza belőlünk, földi lényünkből az igazi valónkat.

A bor tudományos megközelítése

Bár a könyv hivatalosan nem igényel filozófiai előképzettséget, néhol azonban szükség van rá, hiszen Jung, Nietzsche, Hegel, Kant, Karl Marx és Freud gondolatai nem azok a könnyen emészthető szavak. Ahogyan Csányi Vilmos etológus, Kerényi Károly vallástörténész, valamint Vizi E. Szilveszter orvos, farmakológus teóriái sem. A szerző teret ad az agy és az idegrendszer alkohollal kapcsolatos vizsgálatainak bemutatására, érvekkel és hivatkozásokkal támasztja alá önálló, spekulatív elképzeléseit. Beszél az élmény belső, illetve külső tényezőiről, mint például az emberi-tárgyi környezet összefüggéséről. Kifejti az élmény érzéki, érzelmi, továbbá értelmi tartalmait, amelyekhez hozzátartozik többek között a szexuális vágy, az önismeret és a félelem. Végül pedig a mámor különleges egységét taglalja, miszerint a természet újraéled általa, megmutatkozik az isteni jelleg, mi több meghasad az emberi lényeg. Tehát a borban, Zilai véleménye alapján, minden benne van, legyen az spirituális, reális, racionális vagy szentimentális: szerelem, vallás, művészet, tudomány, sőt a Dionüszosz-mese, avagy a párducos istenségről szóló monda.

Ifj. Zilai János előző könyve:

Bor és mítosz (2002, Mezőgazda Kiadó)

Fotó

VizsgadivatDivat - 2011 nyárA város szuperhőseiAntwoord a Sound legbetegebb koncertjeRomani Deisgn divatbemutató Szépművészeti MúzeumPont Ott Parti - ArcokBelépőRomani Divatbemutató szeptember 21.