• Moha a Facebookon
  • twitter
  • Rovat rss


Neonprimitív karrier

Sikeres, szárnyal, mégis kiszáll, abbahagyja, visszatér az alapokhoz, újba kezd, pályát módosít, kétkezi munkát vállal, új szakmát tanul, leköltözik vidékre, megint újrakezd, beiratkozik az egyetemre, épp rászorul, épp nincs már kedve hozzá. Karrierje mint a patchwork, foltokból varrta össze! •

MOHA magazin 2012. február-március / munka / patchwork-karrier / karrier

2012.03.13.

írta/forrás
Facsády Orsolya

Merényi Dániel reklámgrafikus, bicikliváz-készítő és a Napirajz Grafitemberének története bejárta az egész sajtót, mint valami furcsa kuriózum. Az újságírónak öltözött újságírók nem értik, miért adja fel bárki sikeres karrierjét art directorként azért, hogy biciklit szerelhessen Olaszországban. Pedig az ő esete nem kirívó, sőt egy világtrend képviselője. A szakemberek patchwork karriernek hívják a jelenséget. Ennek lényege, hogy az új típusú munkavállaló már nem lineárisan képzeli el a szakmai előmenetelét egyre tapasztaltabban, specializáltabban és magasabb beosztásokban, hanem belefér neki, hogy több területen is kipróbálja magát még akkor is, ha mindent elölről kell kezdenie. Azaz ma már nem ritka, hogy valaki 3-4 szakmát elsajátítson, tucatnyi munkahelyet bejárjon, főnökből tanonccá, alkalmazottból szabadúszóvá, workaholicból világutazóvá váljon. A sikeres karrier otthagyása ma már nem bűn. Merényi Dániel szerint alapvető hiba, ha a fiatalok azt nézik, mivel mennyit lehet keresni, fontosabb, hogy mindig legyen B terv, hisz ki tudja, milyen lesz öt-hét év múlva a világ, mire diplomázol. „Egy zenetanár is lehet remek virágkötő vagy építésztechnikusi papírral valaki kiváló pék” – mondja.

Kérdés persze, hogy a munkaerőpiac kényszeríti rá a dolgozókat a nagy váltásokra, vagy már eleve így akarjuk mi is. Palojtay Dávid, a SOTE-n és a Zeneakadémián egyaránt végzett fagottművész kórust vezet, hangszeres tudást oktat fogyatékosoknak, Svédországban játszik, önkénteskedik, valamint onlinepóker-bizniszéből még jótékonykodásra is marad keret. „Momentán nem tudom elképzelni, hogy legyen olyan dolog, amivel kizárólagosan foglalkozom. Szeretem, hogy több dolgot csinálok egyszerre, és aránylag rugalmasan alakíthatom az életemet. Februárban indulok például Délkelet-Ázsiába világot látni” – mondja.

Hogy mi volt előbb tehát, a tyúk vagy a tojás – mindegy is. Fontos az, hogy a munkaerő-piaci igények és az egyéni karrierutak szinkronba kerüljenek egymással. „A nálunknál fejlettebb munka- és szervezeti kultúrájú országokban az újrakezdés természetes, mivel a támogatások és a magánjövedelmek segítenek átvészelni azokat az időket, amíg az illető megtalálja a zsákban karrierje következő foltját, darabját” – mondja dr. Kabainé Tóth Klára andragógus, aki szerint a vállalati kultúra is errefelé tart, elég a projektfoglalkoztatásra gondolni. Eszerint az illető addig áll alkalmazásban, amíg az adott projektben helye van, annak lezárulta után nem marad feltétlenül a szervezetnél.

Persze komoly hátrányai is vannak a patchwork típusú berendezkedésnek. Korántsem biztos, hogy azok a veszteségek, amelyek érik a fiatalokat egy-egy elvesztett munkahely miatt, a hozzá tartozó kapcsolati tőkével, ismeretségi-baráti körrel egykönnyen kidobhatók, másra cserélhetők. Sokan ezért eleve úgy szervezik az életüket, amely kizárja az ilyen életutat. „Ma a kisteherautón – szemlélteti a problémát az andragógus –, ami előttem ment, az a felirat villogott, hogy »Krasznár és fiai villanyszerelés«. Rögvest eszembe jutott, hogy fel fogják-e írni Krasznár unokáit is az autóra, vagy esetleg levakarják az egyik i betűt, mert Krasznár egyik fia elmegy kamionsofőrnek, éjjeli őrnek vagy bakonyi betyárnak?!”

Noha patchwork nemzedékről Magyarországon beszélni sokszor visszás, hisz sokakat a munkanélküliség, a kilátástalanság hajszol bele a nagy váltásokba, nekünk mégis reményt ad az egész filozófiája. Az, hogy sosem késő megvalósítani az álmainkat. Lehet belőled még tűzoltó vagy pilóta. Szénási Márton, a 23 éves corvinusos diák közlekedésmérnök-tanoncból lett autóalkatrészraktár-vezető, majd műsorvezetőnek ment a Budaörs Rádióhoz, miközben légiutas-kísérőnek jelentkezett a Wizz Airnél. Jelenleg pilótatanfolyamra jár, kisrepülőgépre nappal, jó időben, maximum négy személy szállítására az engedélyt már megszerezte.

Fotó

Az új szépségideál az androgünFridge Fesztivál 2011A város szuperhőseiCareer power bitchVizsgadivatPaintballAntwoord a Sound legbetegebb koncertjeRomani Divatbemutató szeptember 21.