• Moha a Facebookon
  • twitter
  • Rovat rss


Ösztöndíj kereső

Ösztöndij neve:

A pályázatírás filozófiája

Hogy biztosan te nyerj! Guide: „Lelki szemeim előtt csodálatos képek sorozata jelent meg, szívem majd kiszakadt a gyötrő izgalomtól, ereimben gyorsabban száguldott a vér, s befelé egy véget nem érő mesére figyeltem, egy mesére, amelyet képzeletem teremtett és szüntelenül tovább szőtt; mozgalmassággal, élettel, tűzzel, érzelmekkel tele mese volt, amelyet a valóságban is szerettem volna átélni.” (Charlotte Brontë: Jane Eyre. Ruzitska Mária/Zombory Erzsébet fordítása) •

pályázat / ösztöndíj  / motivációs levél / önéletrajz / nyelvvizsga / felvételi / ajánlólevél / egyetem / külföldi tanulás

2013.02.21.

írta/forrás
Földényi Juli

A mottónak választott idézetben Jane Eyre arról az erős belső késztetésről vall, amely az ihletett, ötletes, nem feltétlenül művészeti alkotás forrása. Ha a könyvtár termeiben görnyedve jegyzetek és könyvek fölött érzel magadban elhivatottságot, őszinte érdeklődést az iránt, amit tanulsz, máris minden esélyed megvan rá, hogy a pályázati anyagod érdeklődésre tartson számot. A lényeg, ne add fel a startvonalon, a tökéletes pályázat a plátói ideák sorát szaporító, szorongást keltő fogalom. Nem létezik. Szerencsére azonban van földi megfelelője: hatékonyság, kitartás és kreativitás. Ezen tulajdonságok birtokában igenis lehetsz sikeres!

Kezdjük hát a legelején! Azaz: következzék a „rád szabott” ösztöndíj, ország, egyetem kiválasztása. A megfelelő pályakép elengedhetetlen a sikeres pályázáshoz. Mikor öt évvel ezelőtt megérett bennem az elhatározás, hogy szeretnék angol nyelvterületen bölcsészettudományi mesterképzést végezni, legalább huszonöt programot tanulmányoztam át tüzetesen: személyes érdeklődésemet kielégítik-e a kurzusok? Van-e az oktatók sorában olyan, aki elismert szakértője a témának? Milyen ösztöndíj-lehetőségeket találok? Ki fogok-e jönni a pénzből? Egész sora merül fel ilyenkor olyan kérdéseknek, melyekre érdemes választ adni, mielőtt kiéleznéd a pályázati machetét. Ennek érdekében bombázd egész nyugodtan e-mailekkel a kinti tanulmányi osztályt és a leendő oktatókat, nehogy utólag tűnjön fel a végzet egy akadékoskodó adminisztrátor képében.

A pályázati anyag összeállítása tudatos tervezést igényel, melynek legalapvetőbb eleme a megfelelő időzítés, márpedig ez a feladat összetettsége miatt meglehetősen komplex művelet. Vegyük a nyelvvizsga-követelményt. Az amerikai GRE és TOEFL-tesztek, de bármelyik nyelvvizsga több hónapos felkészülést igényel, és a hivatalos kiértékelés is eltarthat ugyanennyi ideig. A magam TOEFL-tesztjét 2008 februárjában írtam meg, míg a felvételi határidő június volt. Bőven hagytam időt a végső pályázati anyag összeállítására, mert tudom magamról, hogy az utolsó pillanatokban szeretek a végső simításokra összpontosítani ahelyett, hogy reggelente őrjöngve lesném az élet-halál uraként közeledő postást. Ajánlólevelekért is ekkortájt kezdtem kilincselni. Az ilyesmit soha nem lehet elég korán kezdeni, ráadásul olyan kötelesség ez, melyet sok oktató előszeretettel tologat maga előtt, mígnem az ajánlólevél kérése hajtóvadászattá nem fajul.

A nyelvvizsga

A pályázati anyag leginkább időigényes eleme minden bizonnyal a nyelvvizsga, mely sok ösztöndíj elengedhetetlen feltétele. Ha ennek megszerzése még hátravan, nem árt hónapokkal a leadási határidő előtt időpontot kérni és belevágni a felkészülésbe. Jó példa erre a TOEFL, illetve az amerikai egyetemekre belépőkártyaként funkcionáló GRE-teszt, melyek szívós, kitartó készülést igényelnek. A meglehetősen költséges vizsgákhoz segédeszközként használt drága tesztkönyvek és DVD-k szerencsére könyvtárakban is fellelhetőek – én például egy norvégiai ösztöndíj megpályázása idején heteket töltöttem az Ajtósi Dürer sori egyetemi könyvtárban tesztek megoldásával. A felkészülést szinte soha nem lehet elég korán kezdeni. Jól példázza ezt, hogy a szeptemberi évkezdéshez legkésőbb előző év októberében kell letenni a GRE-t.

Tőlem - neked – a motivációs levél

A motivációs levél a legárulkodóbb bizonyíték, valóban elhivatottak vagyunk, odafigyelünk-e a Jane Eyre emlegette mesére – pályázati nyelven szólva a legbelsőbb ambícióinkból, készségeinkből, tudásunkból fakadó ötletekre, érdeklődési területekre. Mikor beadtam jelentkezésemet a University College London összehasonlító irodalomtudományi mesterképzésére, a fenti idézettel kezdtem a levelem. Minden tudományágnak, egyetemnek, kornak megvannak a maga divatos témái – de miért választottam volna Judith Butlert és a genderkutatást, ha egyszer a kora viktoriánus psziché felé húzott a szívem? Az őszinte érdeklődés mindig sokkal látványosabb, mint a személyes kötődés hiánya. Általánosságok helyett („Építészmérnöknek tanulok, és mindig is vonzódtam a kortárs építészethez…”) inkább kezdd az írást kérdéssel, melyre választ keresel, esetleg egy személyes élmény megosztásával („Mikor először láttam Berlinben a Renzo Piano tervezte Debis-székházat, megfogalmazódott bennem…). Az első gondolat vezérfonala mentén elindulva adj képet háttértudásodról és eddigi tapasztalataidról. A motivációs levél remek teret ad annak, hogy képet adj arról, személyes érdeklődési köröd milyen mértékben vág egybe a pályázati követelményekkel. Franciaországba pályázol többek között azért, mert vonzódsz a francia kultúrához? Feltétlen szentelj pár sort ennek! Arról nem beszélve, hogy ha termékdesignerként készülsz Párizsba, nem is árt tisztában lenned Philippe Starck munkásságával.
Ha pedig fel tudod villantani, hogy személyes életutad összefonódik szakmai érdeklődéseddel – „Ötévesen, balatoni kertünkben figyelve a lépcső alatt rajzó hangyaboly életét fogalmazódott meg bennem először a társadalmi szerveződések tanulmányozása iránti vágy” – nyert ügyed van!

Küzdelem az elemekkel – leckekönyvmásolat angolul

Ösztöndíjas pályafutásom elején, nagyjából tíz évvel ezelőtt minden bizonnyal ez a követelmény gördítette utamba a legnagyobb követ. Örök hálával gondolok az ELTE BTK tanulmányi osztályán arra az úrra, aki segített nekem az angol fordítás beszerzésében, bár ez nem is tartozott feladatkörébe. 2012 őszén nyilván egyszerűbb dolguk van a diákoknak, bár most sem árt résen lenni, hiszen az idegen nyelvű példány beszerzése a titkárságon ugyancsak időigényes lehet. Minél hamarabb érdeklődd meg a tanulmányi előadódnál, mennyire maratoni az átfutási idő!

Ajánlólevél – vízum a paradicsomba

Ajánlólevél kérésénél három nagyon fő szempontot mérlegelj: először is, csak olyan oktatót környékezz meg, akinél jól szerepeltél – ha nem is a legjobb jegyet kaptad, de valamilyen (pozitív) módon felhívtad magadra a figyelmet. Esetleg írtál egy jól sikerült dolgozatot a kitinpáncél szerkezetéről, az olasz neorealizmusról vagy a kanti fordulatról… és ha a téma valamilyen módon kapcsolatba hozható a pályázati kiírással, még jobb! Másrészt mérlegeld, az adott pályázat esetén mi lehet a fontosabb: a hírnév vagy a bensőségesebb viszony, avagy: lelkes, személyes benyomásokat is rögzítő levél egy kevésbé ismert, esetleg pályakezdő oktatótól, vagy némiképp szárazabb iromány egy nemzetközileg elismert professzortól. Járj utána, az illetőnek vannak-e szakmai kapcsolatai a befogadó egyetemen. Mikor a UCL-re és Edinboroughba pályáztam, én egy fiatalabb, ám rendkívül lelkes oktatót kerestem meg, aki ráadásul jól ismert engem, hiszen a viktoriánus női irodalmat boncolgató szemináriumon alig lézengtünk egy páran. Mindkét helyre felvettek – így a döntésem engem igazolt.

Szelektív gyűjtés – az önéletrajz

Az önéletrajz a motivációs levéllel szemben tárgyilagos formába öntve tartalmazza mindazt a háttértudást és szakmai, tanulmányi tapasztalatot, mely sikeres indulóvá tehet az ösztöndíjért folytatott versenyben. Egyeteme válogatja az önéletrajz típusát; az Egyesült Királyság területén például általában a szigorúan két oldalra szorítkozó bemutatkozás a követelmény, míg az Európai Unió más országaiban egyre elterjedtebb a Europass-önéletrajz. Bár utóbbi a végtelenségig bővíthető, ez ne tévesszen meg! A pályázatot elbíráló bizottság elsősorban a releváns információkra kíváncsi. Dicséretes ugyan, aa érettségi után öt hétig pizzafutárként dolgoztál, de nem feltétlenül szempont a döntés során. Ezzel szemben, ha turisták eligazításával foglalatoskodtál egész nyáron, említsd meg, hiszen a munkád jó nyelvtudást feltételez. Az ilyen és ehhez hasonló tapasztalatokból születik a transferable skill, azaz olyan, más környezetben is hasznosítható tudás – pl. az angol nyelvű kommunikációs készség fejlesztése –, amely elbíráláskor ugyancsak sokat nyomhat a latban. Bátran sorolj fel esetleges idevágó önkéntes tevékenységeket (pl. kérdezőbiztos egy szociológiai felmérés során, konferencia szervezése stb.). A tanulmányok felsorolásakor is villantsd meg azokat a pontokat, amelyek az adott pályázat értékelésénél súlyozottan számíthatnak. Tehát ha építészhallgatóként Valenciába pályázol, feltétlenül említsd meg, amennyiben valamelyik kurzusod során tanulmányoztad – ha nem is elmélyülten – Santiago Calatrava épületeit!

Megint csak személyes példa: az UCL összehasonlító irodalomtudomány felvételi bírálóinak szánt önéletrajzom írása során konstatáltam, egyetlen tantárgyat sem hallgattam ebben a témában. Érdeklődésemre a londoni tanulmányi iroda egyik tanácsadója megnyugtatott: semmi probléma, a lényeg, hogy az önéletrajzom tükrözze, több nemzet irodalmába is nyertem bepillantást.

Végezetül hadd ismételjem meg: nem hiszek a tökéletességben. Viszont igenis lehet belső elhivatottságot tükröző, jól felépített és megtervezett, gondosan kivitelezett pályázatot összeállítani – mely a biztos siker kulcsa.

Fotó

Romani Deisgn divatbemutató Szépművészeti MúzeumRomani Divatbemutató szeptember 21.Az új szépségideál az androgünFridge Fesztivál 2011Kalap és szaxiKötélruha és bringaszoknya ELTE-ÁJK Gólyatábor 2011 GyöngyösHarmadik típusú fesztiválnyár